Jak Dacia Sandero Stepway podbiła serca europejskich fanów motoryzacji

Marka Dacia zagrabiła sobie w XXI wieku segment tanich samochodów osobowych. To właśnie takie pojazdy od lat cieszą się niesłabnącą popularnością w Polsce. Model Sandero od początku produkcji ma bardzo dużo wspólnego z Renault Clio, na którym opiera się jego konstrukcja. Obecnie w salonach możemy spotkać jego III iterację. Stepway to odważna wersja nadwoziowa, która swoją stylistyką nawiązuje do crossoverów. Czym te auta urzekły całą Europę?

Cena nie determinuje jakości

Rumuńska fabryka w Pitești na przełomie wieków była na skraju bankructwa. Dzięki pomocy francuskiego potentata – Renault, udało się przeprowadzić restrukturyzację i wypromować Dacię wśród Europejczyków. Pomógł w tym w znacznym stopniu model Sandero, czyli hit sprzedażowy marki, omawiany w tym tekście w odmianie Stepway. Taki samochód można mieć już za 55 400 zł. Bardzo rozsądna cena jak za miejskie auto z terenowym charakterem. Dzięki dużemu prześwitowi podwozia, relingom dachowym, poszerzeniom nadkoli i wzmocnieniu dolnej części nadwozia ten typowy kompakt udaje crossovera. Niestety, nie ma w ofercie napędu 4 × 4. Najważniejsze to nie mieć przesadzonych oczekiwań podczas zapoznawania się z tym samochodem, a w szczególności z jego wnętrzem. Wiadomo, że jakość użytych materiałów będzie niższa niż w przypadku Mercedesa klasy S, aczkolwiek do samego wykonania nie powinno być żadnych zarzutów. Najtańsza wersja o dziwo nie jest kompletnym „pustakiem”, do czego zdążyły nas już przyzwyczaić inne zagraniczne koncerny. Spełnia ona w zupełności dzisiejsze standardy, bo dostajemy:

– centralny zamek,
– ręczną klimatyzację,
– elektryczne przednie szyby,
– dzieloną, składaną kanapę tylną,
– regulowany w kilku płaszczyznach fotel kierowcy,
– podstawowy pakiet multimedialny,
– relingi dachowe.

Głównym zadaniem Dacii Sandero Stepway jest przewożenie kierowcy i pasażerów z punktu A do B we względnym komforcie. Najłatwiej można to sprawdzić, umawiając się na jazdę próbną, odwiedzając salon samochodowy Dacia – Dyszkiewicz w Konstancinie-Jeziornie.

Trwała mechanika

Jedynymi dostępnymi w Sandero Stepway III generacji jednostkami silnikowymi są benzynowe TCe 90 i zasilane LPG – TCe 100 (oznaczenie pochodzi od mocy silników: 90 KM i 100 KM). Oba mają pojemność skokową 999 cm3 i niską kulturę pracy. Niestety, ale bloki 3-cylindrowe nigdy nie będą ciche. Za to użytkownik zostanie wynagrodzony bardzo niskim spalaniem, schodzącym nawet poniżej 5 l/100 km w trybie mieszanym. Duży prześwit podwozia i miękka charakterystyka zawieszenia zapewniają wysoki poziom komfortu podczas podróży, nawet po najbardziej dziurawych drogach. Z wad konstrukcyjnych, użytkownicy skarżą się na szybko korodujący tłumik oraz zużywający się mieszek skrzyni biegów.

Za trochę ponad 55 000 zł, Dacia Sandero Stepway to całkiem dobrze wyposażony kompakt o terenowej sylwetce.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here