Przyczyny niedoboru potasu

Potas to ceny mikroelement. Jego prawidłowe stężenie we krwi warunkuje prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Niedobory potasu mogą być szkodliwe i mieć wiele przyczyn – warto o tym pamiętać. Potas w tabletkach oraz dieta bogata w ten pierwiastek pomaga w utrzymaniu prawidłowego poziomu mikroelementu w organizmie.

Główne przyczyny niedoboru potasu

O objawach niedoboru potasu można przeczytać praktycznie wszędzie. Jednak wszystkie objawy mają swoje przyczyny. Jakie są główne czynniki, które mogą wywołać niedobór potasu? Oto one:

  • niewłaściwa dieta (zwłaszcza odchudzająca),

  • nadużywanie alkoholu,

  • nadmierne picie kawy oraz mocnej herbaty,

  • utrata potasu może nastąpić na skutek wymiotów i biegunek,

  • stosowanie środków o właściwościach przeczyszczających,

  • nadmierna potliwość połączona z dostarczaniem organizmowi niewielkich ilości płynów,

  • zbyt intensywne treningi,

  • ciężka praca fizyczna,

  • stosowanie niektórych leków (m.in. glikokortykosteroidy),

  • stosowanie ziół i leków moczopędnych,

  • zespół Conna, który objawia się m.in. zwiększonym wydalaniem potasu z moczem.

Jaka dieta może wywołać niedobór potasu?

Niedobory potasu mogą być skutkiem niewłaściwej diety odchudzającej, zwłaszcza tej opartej na jednoskładnikowym jadłospisie. Szczególnie narażone na utratę tego cennego składnika z organizmu są osoby, które stosują środki przeczyszczające, zmagają się z częstymi biegunkami oraz wymiotami. W przypadku wystąpienia zatrucia konieczne jest uzupełnianie elektrolitów (w tym potasu), aby nie doprowadzić do odwodnienia organizmu.

Czym wzbogacić dietę, aby stanowiła bogate źródło potasu?

Potas występuje w wielu produktach. Według niektórych teorii najlepiej decydować się na te, które zawierają również witaminy z grupy B (głównie witaminę B6 odpowiedzialną za przyswajanie tego pierwiastka). Wśród produktów, które stanowią źródło potasu, wyróżniamy: fasolę białą, otręby pszenne, ziemniaki, kaszę gryczaną, groszek, cielęcinę, banany, pomidory, sok pomidorowy, pomarańcze, jabłka oraz jaja.

Obok witamin z grupy B warto również wzbogacić dietę w produkty zawierające wapń i magnez. Potas, wapń oraz magnez współpracując ze sobą, pozytywnie wpływają na pracę najważniejszego mięśnia w naszym organizmie, czyli serca.

Niedobory potasu w diecie są szkodliwe. Mogą skutkować szeregiem niepożądanych objawów. Nie tylko przyczyniają się do uczucia ciągłego zmęczenia, ale również mogą być skutkiem nieregularnej akcji serca, nadciśnienia tętniczego, skurczy mięśni, zawrotów głowy, wzmożonej senności oraz zaburzeń koncentracji.

Dieta, która będzie stanowiła źródło potasu, nie zawsze jest w stanie zapewnić pełne pokrycie zapotrzebowania na ten cenny pierwiastek. Aby uchronić się przed niebezpiecznymi skutkami, które niesie za sobą niedobór potasu oraz uregulować stężenie tego pierwiastka we krwi, warto sięgnąć po suplementy diety (np. potas w tabletkach).

Na rynku dostępnych jest wiele preparatów z potasem. Czym kierować się podczas wyboru tego właściwego? Należy zwrócić uwagę na zawartość pierwiastka w porcji dziennej. Warto sięgać po potas w tabletkach pozbawiony sztucznych dodatków, barwników oraz konserwantów. Wysokiej jakości preparat zapewnia dużą przyswajalność. Badania wykazują, iż organiczny potas w formie cytrynianu jest jednym z najlepiej przyswajalnych, odpowiednio regulujących stężenie pierwiastka w organizmie człowieka. Przykładem takiego suplementu diety jest Potassium marki Cheers, który zawiera 260 mg potasu w jednej kapsułce.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here