Niezbędne formalności, o których trzeba pamiętać przy zakładaniu firmy

Zakładanie firmy to wyzwanie. Nie jest to jednak wyzwanie, któremu każdy z nas nie byłby w stanie podołać. Oczywistym jest, że nie każdy zdecyduje się na założenie własnego biznesu, jednak robi to coraz więcej ludzi, warto więc wiedzieć, co się z tym wiąże i jak do tematu zakładania firmy podejść, by nie rozbić się o mur komplikacji. Nie ważne, czy jesteś sfrustrowanym freelancerem, artystą, dziennikarzem, czy może masz genialny pomysł na biznes albo dziergasz serwety i chciałbyś je sprzedawać – jeśli myślisz o założeniu własnego biznesu, dobrze trafiłeś. Niniejszy poradnik przeprowadzi cię przez wszystkie najważniejsze formalności, które są wymagane przy zakładaniu firm. 

Polskie regulacje prawne dotyczące zakładania firm nie są wcale tak straszne, jak mogłoby nam się wydawać na pierwszy rzut oka. Większość czynności możemy wykonać zdalnie, przez Internet, z wykorzystaniem Profilu Zaufanego. Samo jego założenie wymaga wizyty w urzędzie albo posiadania konta w banku – ten drugi warunek spełnia większość z nas. 

Pierwszym krokiem do założenia firmy jest wypełnienie formularza CEIDG-1 (dostępnego na stronie firma.gov.pl), który służy również do zgłaszania wszelkich istotnych zmian dotyczących firmy. Warto pamiętać, że wypełniając ów formularz będziemy musieli wskazać numery PKD czynności, które nasza firma będzie wykonywać. PKD to Polska Klasyfikacja Działalności, która porządkuje wszelkie czynności, jakie mogą wykonywać w naszym kraju przedsiębiorstwa. Należy więc wcześniej zapoznać się z PKD i wypisać sobie odpowiednie numery czynności. 

W formularzu CEIDG-1 należy również wskazać wybraną formę opodatkowania, a także określić, kto będzie prowadził dokumentację finansową firmy. Podatki to osobny temat i warto przeczytać artykuł poświęcony tylko im, jednak księgowość można omówić w kilku zdaniach. Możliwości są trzy i to na którą się zdecydujemy, zależy przede wszystkim od rodzaju działalności, którą chcemy prowadzić. 

Jeżeli pracujemy sami i nie zatrudniamy pracowników możemy sami prowadzić swoją księgowość na przykład dzięki programowi do księgowości on-line. Niezależnie od liczby pracowników czy faktur, które rozliczmy możemy również zatrudnić księgową, która jest pracownikiem, ale sama zajmie się dokumentacją związaną ze swoim zatrudnieniem. To ważne, gdyż pracownik, w przeciwieństwie do kontrahenta, wymaga dużo więcej dokumentacji i tak zwanej papierowej roboty. Trzecią możliwością jest zlecenie usług księgowych biuru rachunkowemu. Nawet pełna księgowość w Poznaniu nie kosztuje zbyt wiele, a zakres obowiązków biura ustalany jest zawsze indywidualnie między firmą a biurem. 

Ostatnim krokiem przy zakładaniu firmy będzie zgłoszenie się jako płatnik do ZUSu. Odpowiednie druki można dołączyć do formularza CEIDG-1 lub dostarczyć je do lokalnego oddziału ZUSu w ciągu siedmiu dni od daty rejestracji przedsiębiorstwa. Ponadto, jeżeli chce się być płatnikiem VAT, musimy zgłosić się do Urzędu Skarbowego. To najważniejsze formalności, które dotyczą każdej firmy, jednak w zależności od specyfiki działalności mogą się okazać niezbędne również inne zgłoszenia i dokumenty. 

[Głosów:0    Średnia:0/5]
PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułTarasowe drzwi harmonijkowe

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here