Brokuły są jednymi ze wspanialszych warzyw. Ich niewielkie jędrne zielone główki to prawdziwa bomba witaminowa i niskokaloryczny przysmak, którym bez obaw można raczyć się nawet na diecie – i to niemalże do woli! Wspaniale komponują się z najróżniejszymi potrawami. Można dodawać je do pizzy, różnego typu makaronów, zapiekanek czy nawet mięsnych sosów. Świetnie smakują też zupełnie same, posypane jedynie minimalną ilością bułki tartej lub oblane roztopionym masełkiem. A jak długo gotować brokuły? Jak powinno się je przygotowywać, by nie straciły one większej ilości swoich witamin i innych wartości odżywczych, a przy tym świetnie smakowały?

Zanim ktokolwiek zabierze się za gotowanie swoich zielonych warzyw, powinien przygotować je do czekającej je obróbki termicznej. Świeżego brokuła należy umieścić pod bieżącą wodą i dokładnie wypłukać, usuwając z jego powierzchni wszystkie zanieczyszczenia i ewentualne żyjątka. Oczywiście takie powierzchowne mycie nie pozwoli na pozbycie się chemikaliów, którymi warzywa są teraz wszędzie pryskane. Nie da się ich jednak w pełni usunąć, dlatego najlepiej w ogóle się nimi nie przejmować lub, co nie będzie zbyt mądre, zrezygnować z jedzenia jakichkolwiek warzyw i owoców. Umyte pod bieżącą wodą brokuły należy jeszcze przed gotowaniem podzielić na mniejsze części. Można po prostu urywać je dłońmi lub odkrajać tępym nożykiem. Należy także odciąć od warzywa twarde i niesmaczne gałązki, które nawet pod wpływem gotowania nie zmiękną, a mogą zaburzyć ostateczny smak dania, ponieważ same są po prostu gorzkie. Nóżki brokułów najlepiej pokroić na mniejsze cząstki i ugotować je razem z różyczkami. Nie powinno się ich wyrzucać!

Przejdźmy teraz do samego przyrządzania warzyw. Jak długo gotować brokuły i jak to w ogóle zrobić? Na samym do większego garnka należy wlać sporą ilość wody, która będzie w stanie przykryć dokładnie brokuły. Naczynie trzeba umieścić na wcześniej rozgrzanej kuchence i doprowadzić wodę do wrzenia. Jest to bardzo ważny etap i nie należy go pomijać. Jeżeli bowiem warzywa zostałyby wrzucone do zimnej wody, doszłoby do poważnych strat kryjących się w nich witamin i minerałów. Najlepiej zatem każdorazowo umieszczać je we wrzątku. Jeśli brokuły są świeże, już po pięciu czy siedmiu minutach powinny być gotowe do zjedzenia. Czas należy jednak liczyć od chwili, w której woda znajdująca się w garnku zacznie się ponownie gotować. Po jego upływie można nadziać jedną różyczkę na widelec i sprawdzić, czy jest ona idealnie miękka. Jeśli tak nie będzie – należy jeszcze chwilkę poczekać.

Oczywiście do gotującej się wody można też dosypać kilka dodatków, które od razu wpłyną na smak samych brokułów. Na pewno powinno się posypać ją sporą ilością soli. Można także zdecydować się na dodanie małej łyżeczki cukru, dzięki której zielone warzywa zachowają swój piękny naturalne kolor. Niektórzy podczas gotowania brokułów po kilku minutach dodają do wody niewielką ilość mleka. Niweluje ono bowiem negatywne właściwości substancji znajdujących się w brokułach, czyli m.in. zapobiega wypłukiwaniu się wapnia z organizmu. Warto też wspomnieć o tym, że brokuły powinno się gotować w otwartym garnku, nie przykrywając go żadnymi pokrywkami. W trakcie obróbki może bowiem wydzielać się z nich dość nieprzyjemny zapach, którego lepiej się po prostu jak najszybciej pozbyć.

Jak długo gotować brokuły? Te świeże wystarczy trzymać w garnku z zagotowaną wodą przez kilka minut, aby zmieniły swoją strukturę i stały się przyjemnie miękkie. Dysponując natomiast wyłącznie mrożonymi warzywami, należy postępować zgodnie z instrukcjami zawartymi na opakowaniu samego produktu. Mniejsze różyczki potrzebują krótszego czasu gotowania, a te większe dłuższego. A co zrobić po ugotowaniu brokułów? W jakiej formie można je podać? Jeżeli mają być one zwykłą przekąską w ciągu dnia, wystarczy wsypać je do większej miski i polać wcześniej rozpuszczonym masełkiem lub posypać obficie bułką tartą. Nawet w takiej postaci będą smakować wyśmienicie i doskonale zastąpią niezdrowe chipsy i paluszki. Osoby bardziej zaznajomione ze światem gotowania mogą natomiast przygotować z ugotowanych brokułów fantastyczne sosy lub zupki. Warzywa wystarczy zmielić w blenderze i uzupełnić gęstym jogurtem naturalnym lub śmietaną, a następnie połączyć z tak samo przygotowaną cebulą, ziemniakami i ulubionymi jarzynami. Przyprawione i raz jeszcze zagotowane staną się wspaniałym posiłkiem obiadowym. Takie danie bez żadnych obaw można spożywać nawet na diecie odchudzającej!

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here